Sunday, October 5, 2008

tragedi sebelom raya

actualy aku nk citer mengenai satu kisah yg dramatik lagi suspen.sejam lebih memikir cmner nak tulis citer tu.nak buat ala2 suspen.tp aku tak pandai la bab2 menulis ni..so aku tulis jelah ape yg aku lalui sebelum raya aritu.

citernya cmni....

tanggal 27 th sept...seperti yg sumer orang tau,pagi itu aku akan balik ke sabah.menaiki pesawat airasia dari kuantan.ni first time aku naik pesawat airasia dari kuantan.laluan ni pon baru lgi.bulan jun aritu baru dilancarkan.flight aku around kol 9 cmtu...so terbanglah aku bersama pesawat AK 5107 dari kuantan ke LCCt yang mengambil masa 45 minit saja.kalau anda berada dalam penerbangan tu..tak rasa mcm 45 minit pon..rasa cm naek kapal 15 mnit jer..cmtu la..

so sampai lah di lcct dlm kol 10..penerbangan LCCT-KK pulak kul 12.50 tnghari cmtu...so kiranya aku transit kt LCCT lebih kurang 2 jam lebih laa..

masa berlalu..maka jam menunjukkn kol 12.2o..aku pon menaikilah pesawat ituew.dalam ati memang gumbira.sebab dlm masa 2jam 30 mnit dari sekarang aku akan menjejakkn kaki ke bumi sabah.gituew..tak sabar rasanya..

dalam flight tu aku rasa kebosanan yg teramat.tak tau nape.tambah2 lagi kan bulan puasa.letih pon ade.so aku mengambil keputusan untuk melelapkan mata..sedang aku lena itulah berlakunya satu kegemparan yang mengemparkan...tiba2 aku tersentap dari lamunanku.kerana apa?kerana pesawat yang ku naiki tiba2 condong ke kiri 180 darjah gituew.kemudian kembali kepada keadaan kestabilan.saat ituew... impaknya..penumpang2 yang kt sebelah kanan pesawat terpelanting kesebelah kiri..(sape suruh tak pkai safety belt)..
sorang budak jatuh keribaanku.aku terkejut.aku sempat lihat abg botak kt depan aku bertindih ngan makcik tua tu...kesian..suasana yang senyap tiba2 riuh.semua orang panic.ape berlaku?ape berlaku?..aku melihat muka2 yg pucat ketakutan..aku pon tumpang pucat skali.pesawat bergegar.penumpang disebelah aku menangis.sambil bertutur dalam bahasa sabah dia membebel...takut mati la..ape la..takut terhempas la..aku ape lagi..terus ter psyko ngn kata2nya..aku buat muka relax..tapi dalam hati cuma tuhan saja yang tahu...TOLONG !!!!!AKU TAK MAU MATI!!!!!!!!!!!!!!...cm tu la kiranya....dalam keriuhan ituew..

tiba2...seorang pramugari berlari menuju kedepan sambil memegang perutnya yg aku rasa tngh kesakitan kot..sambil teresak2 menangis..dia menjerit..DOKTOR!!!DOKTOR!!!..ADE DOKTOR TAK KT SINI??????...

sumer penumpang menoleh kebelakang..ape terjadi??napa tiba2 pramugari tu menangis dan terlolong mencari doktor??ape terjadi??????........suspen kan..

tiba2 lagi..terdengar jeritan dari belakang pesawat..sorang lagii pramugari meraung2...
dengan segera beberapa org lelaki bergegas kebelakang untuk memberi bantuan.aku cuma memandang..kaget!!!...

suasana di belakang pesawat riuh dengan tangisan dan jeritan.penumpang yang laen hanya mampu berpandangan sesama sendiri...rupanya...sorang pramugari telah patah tangan.mungkin sebab terhimpit ngn pramugari laen kot.ingat ku sorang je yg cedera..rupanya ade sorang lagi..bleeding kepala..kesian....kesian..kesian...

tiba2 lagi....pilot dari kokpit pesawat tiba2 meluru ke belakang pesawat.aku sentap..ehh..kalau pilot dah pegi belakang..sapa yg pandu kapal terbang ni???gila kaa??....ayoo..baru teringat..dia ade beberapa assistant..huhuh..panik dibuatnya....

setelah beberapa ketika..pramugari yang tak cedera buat pengumuman yang kami akan landing kat kuching untuk menurunkan penumpang yg cedera...gituew..sentap kejap..tak pasal2 aku berada di bumi sarawak...

saat berada di lapangan terbang kuching..kami diberi tiket transit..menunggu untuk penerbangan ke sabah lak.dalam hati ku..mudah2 an tidak menaiki pesawat yang sama.kami diberi kupon lunch dari airasia..motiff??..time tu baru pkul 3 ptg..so aku pon pegilah bungkus makanan lunch ituew in case aku akan stranded kt kuching lebih lama..boleh brbuka puasa teross...mula2 tu pramugari tu pesan utk berkumpul kt hall kul 5.45 ptg..so aku pon gumbira kerana transit ini tidak terlalu lama....rupa2nya...flight ke kk dijanka pukul 7.10 malam ..hampeh tol!!!..maknanya aku akan sampai di kk around kol 9 malam.. 10 MALAM TU!!!!!!!!
matilaaaaa.......yang lagi suspen..ingatkan tukar pesawat laen..rupanya menaiki pesawat yg sama..pesawat yang tiba2 senget 180 darjah ..pesawat yg menyebabkn 2 org pramugari cedera!!.pesawat yang asyik bergegar semasa penerbangan ke kuching..kau sanggup???aku tak sanggup wooo....

disebabkan kepasrahan yang tinggi waktu itu..aku berserah saja...
setelah 1jam 40 minit ..tuhan masih menyayangiku..aku selamat tiba di lapangan terbang terminal 2 kota kinabalu...amin....syukur aku MASIH HIDUP!!!!!



itulah cebisan kisah sebelom raya aritu...insaf...insaf....

15 comments:

SpiderZMeN said...

ngeri bace kisah benar yusri...huhuhu... =X

patungcendana said...

glad you're ok...welcome back...masih lagi cultural shock ke?...

maoh said...

teringat novel 'Terminal Tiga' masa sekolah dulu...

azwan bamadhaj said...

wow...

itu aku rasa satu petanda....

seru ko dah sampai....

tahniah.....

saidah said...

tragisnya cite raye ko..naseb baik pjg umur ag kan..

king yan said...

agak tragis cta hg..seram..tkut lak aku nk nek kapal trbg..xpa la..aku stay kt semenanjung ni ja kot..nway, alhamdulillah..hg selamat..xda apa2..

Otit said...

i'm pretty sure yg u'll appreciate people around you and count your blessing after this..

nazzman ibrahim said...

ayooooo seram nyaaaa nasib masa p kuching tak jadi mcm tu dulu

FendyHekka said...

nasib la ko hidup lg... kalo x terpaksa kami plak naik flite pi melawat ko. apa2 pn selamat hari raya maaf zahir n batin. semoga kenangan itu jadi serpihan peringatan untuk ko n aku yg mendengarnye. gitew...

Nyda Zamani said...

seram btol bace
cam tak caye je
huhu
tapi alhamdulillah la tak de pape yg jadik kan

marhaen vintaj said...

hahaha.
macam tak biasa dengan air asia.

itulah airasia...


hehehe

tu insaf kejap je ker?
hahaha

cuti hujung tahun balik tak?

YUSRIE MOHD YAMIN said...

nota kematian:

mals mau bali ujung tahun ni..rasa cm trauma jerr..xde alternative laen ker nak balik borneo??

fendyhekka:

over pulak ko punye rumusan tuh...tak baek mendoakan aku yg buruk2.....nauzubillah...

abg azwan:

seru dah sampai???....
mulut memang jahat kn..kn..kn


maoh:

sory..tak layan novel2 picisan..gituew...**statement kekwat





to patung cendana : tak paham sngt tang mne yg culture shock tuh,,huhuh...

soella said...

baca sambil jantung berdegup kencang

marhaen vintaj said...

alaaa,
apa lagi,
naik MAS laaa.
beli online ada yang murah
o ringgit offer tu..

jalan kaki pun boleh !
hahaha

p/s apa lagi, jangan lupa praktik dari sekarang ya, jogging.
tak ada laa tak larat nanti.
haha

SoOazEriey said...

Kesian kau kan. Ujian Allah kepada dosa2 lalu kau. Mesti kau sekarang dah bertaubat.